HÄLSOTIPS: Ut på en promening!

promening
Bild: Shutterstock

Tycker du att promenaderna ger för lite men att löpning låter både tråkigt och krävande? Lägg kraven åt sidan och ge dig ut på en promening istället! ScribLife-redaktionens eget påhitt som fungerar för (nästan) alla.

Gör som vi: Gå ut och gå, i din egen takt.  När du inte tycker att det riktigt räcker, jogga lite som du känner för – eller spring en stund, för allt vad du är värd. När du känner dig trött (eller less, för ärligt talat är det kanske mer leda än trötthet som får oss som helst inte ger oss ut och springer, att rata löpning som träningsform?), tillåt dig att gå igen. Fokusera på att ta djupa andetag och dofta på naturen och friska luften, känn friheten, rör på armarna och varför inte lägga till några hoppsasteg när inspirationen faller på? (Vi bryr oss inte ifall någon tittar, eller hur!) Allt efter eget humör. Ingen tidtagning eller stegräkning. Och ingen prestationsångest, för den har du ju lämnat hemma.

Promening är nämligen ingen tävling, det är en ren och skär må-bra-övning där du, av bara farten, gör av med massor av energi. Vissa rundor kommer det att bli mer gång och andra mer spring. Och faktum är att om du håller på så här några rundor så vill det gärna bli mer regelbundet och även allt mindre av ”promen-” (promenad) och allt mer av ”-ing” (spring) under turerna, bara för att du upptäcker hur kul det är och hur mycket du faktiskt orkar!

Lycka till!

Facebook
Facebook
Pinterest
INSTAGRAM
LinkedIn
Twitter
Google+
http://scriblife.se/2016/02/promening/
Follow by Email
RSS

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *